Indretning ude og inde

Indretning ude og inde

Se på hjemmets muligheder for at øge bevægeglæden. Køjesengen er måske også en armgang? Eller hvor vælger I børnene må bruge kroppen – i timevis – også når det danske klima holder mange inden døre.

Når hjemmet og omgivelserne i barnets nærmiljø er indrettet så det imødekommer barnets behov for at bevæge sig, går barnet selv igang med motorisk udfordrende lege. Barnet eksperimenterer, øver sig i nye færdigheder, udfører et utal af gentagelser – forældrene kan ved at udfordre, tage tid bag avisen og indimellem deltage motiverer til at barnet kommer højere op, bruger endnu flere kræfter, graver endnu dybere, løber endnu hurtigere – YES! hvor du kan….

Børns balance, koordinationsevne og motoriske færdigheder udvikles,
når de i deres lege kan skifte mellem at være på gulv, i møbler, bruge kræfter, løbe og kravle op i højden og balancere der.

Udnævn et sted i hjemmet hvor der kan hoppes, klatres og bruges kræfter.
Og en strækning hvor der kan kravles, løbes, hinkes, hoppes, danses, fægtes eller køres løbecykel – det kan være gennem køkken – stue – gang – rundt og rundt. Eller rundt om huset – blive ved, rundt og rundt….

Børn kan tilbringe timevis i uderummet hvis der er mulighed for at sætte egne spor, gå på opdagelse eller øve en ny færdighed igen og igen. Et ufriseret hjørne af haven med egen spade, gamle brædder, jerngryde, en pressening motivere til at bygge et hemmeligt børne-hjørne. Eller sjippetove, bolde, kridt kombineret med at far og mor viser for – hvordan far sparkede mur, remserne i sjippetovet eller hvordan de legede Antonius eller Krig med en-to-tre spytklat. Kan du huske dem?

Hold en pause i havearbejdet. Tag en gren – sving den rundt og lad barnet hoppe over den. Hold grenen på ryggen som en hale, løb afsted og lad barnet fange din hale. Tag en fægte kamp med grene – det gælder om at ramme hinanden i bagen. Træk barnet op af skrænten i haven i grenen eller brug den som Harry Potters kost der ikke vil starte, men når den endelig starter så