Vaner

Dagligdagen

Øvelse gør mester og ved at inddrage jeres barn i dagligdagens gøremål, giver du dit barn oplevelsen af at det er værdifuldt for familiens fællesskab. Ved at støtte barnet i egen kropslige formåen, styrker du dit barns tro på egne evner og dermed dit barns selvværd. Her kan du som forældre, finde ideer til hvordan krop, sanser og bevægelse kan inddrages som en del af jeres daglige gøremål og hvordan du kan give gode betingelser for bevægelse i hverdagen på en legende måde.

Arbejdstegning over daglige gøremål

Lav for eksempel en illustreret arbejdstegning over familiens daglige gøremål. Det kan være; hjælpe med madlavning, rydde op på værelset, hjælpe med vasketøj, dække bord, smøre madpakke, gå ud med skrald mv. Arbejdstegningen hænges synligt et sted, hvor jeres barn ser den. Vælg sammen med dit barn, hvilke opgaver der skal laves (enten alene eller sammen, afhængigt af barnets alder). Opgaverne kan deles ud på forskellige ugedage, som der kan aftales og byttes rundt på.
Brug jeres fantasi til at tænke leg ind som en del af arbejdsopgaverne – eventuelt sammen med jeres barn. Det kan være opgaver der kan klares på tid, vasketøj og legetøj kan farvesorteres, hvor kurve og vaskemaskine kan bruges til at ”ramme efter mål” eller oprydning kan blive en sjov bevægelsesleg, hvis I laver det til en stafet.
Madlavning kan gøres til en leg, hvor forskellige frugter gøres til bevægelse; æbler skal plukkes, gulerødder hives op af jorden mv. Det kan også være en indianerret, hvor “grøntsagerne” skal danses, hyppes, hoppes, svinges, inden de kommes i gryden. Måske kan der synges en indianersang imens, så pulsen kommer op.

Tænk krop, sanser og bevægelse ind som en del af arbejdstegningen og suppler dagens opgaver med sjove aktiviteter og lege der kan gøres fx inden aftensmad eller som en del af aftenrutinen inden børnene puttes i seng. Inspiration til aktiviteter og lege finder du i idebanken nederst på siden.

Inden sengetid

Find inspiration til afslutningen på dagen i vores idebank. Det kan være det skal være en aktivitet til ro og fordybelse, eller godnathistorien kan gøres til bevægelsesleg – for eksempel ”Troldhøjs rejse til Afrika”, under fanen sansemotoriske udfordringer, eller der kan øves rim og remser under fanen sprog og sang.
Afslutningen på dagen kan også være en sanse-leg, hvor dine fingre fortæller en godnathistorie på barnets ryg. Barnet kan blive trillet ind i dynen og vugget, mens du synger eller I hører en stille godnatsang sammen.

Tag børnene med på indkøb

Lav/tegn for eksempel 5 forskellige kort eller udklip fra en reklame med de ting, som familien altid har i indkøbskurven; fx mælk, smør, rugbrød, havregryn osv. Hav dem med, så de er lige ved hånden. Når I sammen er ude og handle, så giv dit barn et kort ad gangen, og lad barnet løbe af sted og finde tingene til indkøbskurven.
Når varerne skal lægges op på båndet, så stil kurven på gulvet, og læg sammen varerne på båndet. Hvem af jer vinder og får hurtigst flest varer op på båndet?
Når varerne skal bæres ind, kan det f.eks gøres på tid. Hvor lang tid tager det at få alle varerne ind, hvis man kun må tage en eller to ting fra bæreposen ad gangen?