FORBEREDELSE:
Afgrænsningsbånd, pose på snor eventuelt pind.
BESKRIVELSE:
Børnene skal ligge og kigge op i skyerne og se hvad vej de flyver og hvad de forestiller. Derefter skal de finde en pind (eventuelt få en pind udleveret) og der bindes en kort snor eller lille pose herpå. Børnene skal løbe med pinden og mærke vinden. De kan nu se om der er medvind eller modvind.
TIPS:
Læs for eksempel et digt om vinden eller syng ”Blæsten kan man ikke få at se..”, mens de kigger op i skyerne. Snak med børnene om deres erfaringer med vejret – hvordan det føles, når vinden blæser i håret. At det kan være hårdt at løbe mod vinden, men lettere at løbe i medvind. Hård vind kan give tårer i øjnene osv. Gå ind på nettet og find navnene på enkelte typiske skyer og betydningen af dem. For eksempel tordenskyer er meget mørke og varsler tordenvejr. Sæt vindmøller op, så I kan holde med vinden, mens I sidder og spiser.
STYRKER:
Børns begrebslæring
Rum og retningsfornemmelse ved at løbe rundt i terrænet
Skærper den taktile sans