Dette kort indeholder en række aktiviteter, som inspiration til at arbejde tematisk med vand.
Vandbane
FORBEREDELSE:
Hav sten, blade, kanel, opvaskemiddel, tagrender, rør, slanger, flasker og strips klar.
BESKRIVELSE:
Hvordan løber vandet? Hæng gamle tagrender, rør, flasker med mere op på hegnet med strips og få vandet til at løbe fra et sted til et andet. Eksperimenter med forskellige hulstørrelser og forhindringer.
Eksperimenter med hældning og lad børnene hælde vand på foroven, forneden, midt på – hvad sker der? Og hvorfor?
TIPS:
Der kan arbejdes med problemløsning, hvor børnene for eksempel skal samarbejde om at få vandet fra et sted til et andet. Der kan eksperimenteres med andet end vand – løber det langsommere eller hurtigere? Lad børnene selv finde noget at eksperimentere med.
STYRKER:
Koordinationen
Lysten til at komme ud i al slags vejr
Viden om vand – vands viskositet
Fællesskab/Samarbejde
Presenning
Udarbejdet af Naturformidler og friluftsvejleder Mette Ósland Pedersen – http://metteosland.dk/
FORBEREDELSE:
Presenning og vand.
BESKRIVELSE:
Bred presenningen ud og lad børnene holde i siderne og i hjørner. Løft presenningen op så den er nogenlunde stram. Er den for stor, kan den klippes til eller lægges dobbelt. Hæld vand i midten og leg med at få vandet til at bevæge sig rundt på overfladen. Vandet søger hen hvor presenningen holdes lavt – når vandet nærmer sig, løftes der op i kanten.
TIPS:
Lyden af vand – lav et tag eller et lille telt med en pind i midten, og sprøjt vand på mens børnene sidder i ly. Lyt og hør forskellen om der er meget eller lidt vand.
STYRKER:
Koordinationen
Lysten til at komme ud i al slags vejr
Viden om vand – vands viskositet
Fællesskab/Samarbejde
Overfladespænding
Udarbejdet af Naturformidler og friluftsvejleder Mette Ósland Pedersen – http://metteosland.dk/
FORBEREDELSE:
Sten og vandpytter. Spande eller baljer med vand. Forskellige ting fra legepladsen.
BESKRIVELSE:
Fyld en balje med vand og mærk overfladespændingen. Hvad sker der når I klapper på vandoverfladen med flad hånd, stikker en finger i, eller bruger en knytnæve? Snak med børnene om hvad de oplever om de mærker modstand eller ej
Kast sten, pinde eller andet i vandpytter. Start et sted og kast mod næste vandpyt. Når vandpytten er ramt stiller barnet sig i den og kaster videre i næste vandpyt og så videre.
Læg et blad i en vandpyt og se det flyde. Prøv at komme sæbe på den ene ende af bladet – hvad sker der? Drys kanel eller peber på en vandpyt. Prøv at dryppe opvaskemiddel deri – hvad sker der?
TIPS:
Eksperimenter med forskellige materialer og lad børnene komme med deres bud på, hvad der for eksempel synker og flyder.
STYRKER:
Koordinationen
Lysten til at komme ud i al slags vejr
Viden om vand – overfladespænding
Fællesskab/Samarbejde